søndag den 15. juli 2018

Den allerbedste kringle

Den allerbedste kringle

Denne opskrift så jeg i et Søren Ryge program, havde faktisk glemt den lidt igen for den indenholder jo rigtig meget fedtstof, men smager helt vildt godt. Så må vi jo bare lade hver at bage den hver søndag;-)

 

Opskrift og fremgangsmåde

  • 2 dl lunkent vand
  • 300 g margarine
  • 1 pakke gær
  • 3 spsk sukker
  • 3 æg
  • Sættes til 'hævning' i 20 min.
  • 450 g mel æltes i med hænderne
  • Hævning igen i ½ time
  • Rulles ud og deles i 4 stænger
  • Remonce af
  • 225 g margarine
  • 225 g sukker
  • Kardemomme eller kanel
  • Rosiner
  • Pensles med æg og drysses med sukker og nødder
  • Hæves i 15 min.
  • Bages i 14 min. ved 220 grader.
         
Vand, smuldret gær, salt, sukker, æg og blød margarine hældes i skål. Skal IKKE røres sammen! Skal stå 20-25 minutter og ulme.

Melet tilsættes - hold lidt tilbage - og blandes til lind dej. Tilsæt evt. ekstra mel. Hæves tildækket ca 30 minutter.

Udrulles på melstrøet bord til ca 1/2 cm tykkelse ca 50-70 cm. Deles i 4 lige lige store stykker.

Remonce:
Blødt margarine og sukker blandes med kanel efter smag og fordeles midt på de 4 stænger, rosiner drysses på. Dejen foldes ind over remoncen og enderne lukkes helt. pensles med sammenpisket æg og drysses med sukker og hakkede nødder. Sættes i 220 grader C. alm. ovn i 4 minutter. derefter skrues ned til 200 grader C. alm. ovn og bages i 10 minutter.
Smager skøn lun og er meget velegnet til frysning!

Ifølhe Søren Ryge - DR1 - verdens bedste kringle, og jeg er helt enig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar