lørdag den 2. maj 2020

Lørdags hygge med mine piger.





Millionærkager

Har længe tænkt jeg ville prøve at lave disse millionær snitter, men det tager lidt tid da lagene laves et af gangen. I dag havde jeg kage-tid og der blev hygget i køkkenet.



Du skal bruge:
Bunden er lavet af en kage dej af 200 gr. Smør, 140 gr. Sukker og 240 gr. Mel og lidt salt. Rør smør og sukker vidt og luftigt og sigt melen i. Det er som en smulerdej men dog samlet. Kom den i en firkantet form og tryk den ud så den ca er en cm tyk. Bunden bages ved 189 grader i ca. 30 minutter til den er lysebrun på toppen. 
Så laves fudge til næste lag. Man skal bruge en dåse kondenseret mælk og 2 spsk. Smør. Kom det i en lille tykbundet gryde og du skal være ved gryden og røre i det hele tiden.  Det tager 10-15 min. Skru ned for varmen undervejs. Karamellen skal have en lidt lys brun farve og tykne lidt. Den fordeles på bunden i et jævnt lag. Lad kagen køle af. 
Smelt nu chokolade og Fidel et godt lag over den afkølede karamel. Nå chokoladen er stivnet kan man skære snitter og så er der kage😊❤️


lørdag den 4. april 2020

Havregrynskager med ekstra luksus

Det er lørdag og jeg har lovet kage, faktisk sukkerfri kage, men jeg ved ikke hvad det er med mig lige nu  jeg kunne ikke lige finde på noget. Har længe tænkt på havregrynskager og hvis de så blev fyldt med chokolade og smørcreme, så kunne de vil ikke blive ret meget bedre.

Du skal bruge:
150 gr. Smør
250 gr. Sukker
1 tsk. vaniliesukker
2 æg
3 spsk hvedemel
2 tsk bagepulver
250 gr. Havregryn

Smelt smør og rør med sukker og æg. Kom mel, bagepulver, havregryn i en skål og bland det godt. Vend sammenrend smørmassen.
Sæt 8 kager af på en bageplade ca. En spsk fuld og bag ved 175 gr. i varmluft i ca. 10 min til de er gyldne i kanten. Køl af på rist, hvorefter de kan flyttes fra bagepapiret.

Smelt chokoladen og smør en god klat midt på bunden af alle kagerne.

Til smør cremen skal du bruge:
200 gr. Sukker
1 dl. Vand
1 tsk vanille
250 gr smør
2 æggeblommer

Kog sukker, vand og vanilje i en gryde til sukkeret er opløst. Køl det helt af. Pisk det bløde smør med æggeblommer og hæld langsomt sukkermassen i og pisk til du har en blød smørcreme som sprøjtes på den ene bund og ligges sammen med endnu en bund.
Værsgo så er der kage til eftermiddags teen❤️🙏🏻🌸


mandag den 16. december 2019