lørdag den 13. april 2019

50 års bryllupskage


Mine forældre havde guldbryllup  14. Marts 2019 og ved den lejlighed lavede jeg denne gigantiske kage til dem. De skulle bare have det bedste af det bedste på deres store dag.
Her får I opskriften på en frisk, let og super velsmagende kage.

Opskriften er til 48 personer, og til en kage i 4 etager.

Nøddebund:
480 gr. Sukker
520 gr. Hasselnødder
600 gr. past. æggehvider
2 spsk. kartoffelmel

Sådan gør du:
Hak nødderne fint, pisk herefter sukker med æggehvider, start med at piske æggehviderne let og kom sukker lidt i af gangen. Vend kartoffelmel med de hakkede nødder og vend dem forsigtigt i den piskede marengs. Beklæd dine forme med bagepapir i bunden og kom massen i de 4 forme som bages ven 175 gr. i ca. 10 til 15 min alt efter størrelsen. Jeg valgte at bage mine som bunde på mine bageplader og først skære dem til efter de var bagt og kolde. På den måde kunne jeg kun lave min største bund, da formen ikke kunne være i min ovn. Jeg samlede derfor den bagte bund af flere stykker.

Vaniliebund:
8 æg
260 gr. sukker
160 gr. mel
4 tsk. bagepulver
4 vaniliestænger eller pulver svarende til dette
160 gr. kartoffelmel

Sådan gør du:
pisk æg med sukker til en hvid luftig masse, bland mel, bagepulver og kartoffelmel og vanilie, og sigt det i æggemassen og vend forsigtigt til en ensartet dej opnåes. Også her valgte jeg at lave flere bageplader og efterfølgende skære mine bunde til efter formen da de var bagt.

Bages ved 200 grader i ca. 10 min.

Hindbær/jordbær mousse:
16 dl Fløde
800 gr. hindbær
800 gr. jordbær
4 dl skyr
20 blade husblas
lidt sukker efter smag

Sådan gør du:
Kom bær i en gryde og kog dem op til bærene er bløde, jeg kom lidt sukker ved. Lig husblas i blød og pisk din fløde til let skum. Når bærene er kogt ud skal de blendes og sigtes, så man ikke for alle kernerne med fra især hindbærene. Varm lidt af bærmassen og smelt din husblas heri, hvorefter det blandes med den resterende del af bær. Kom herefter skyr i og vend forsigtet rundt. Til slut vendes den letpiskede fløde i. Kom lidt af moussen i nogle runde forme som bomber der skal bruges til at pynte kagen, disse sættes i fryseren.

Hvid chokolade mousse:
3 dl sødmælk
5 tsk vaniliepulver
12 blade husblas
800 gr. hvid chokolade
120 gr. past. æggeblommer
400 gr. skyr
20 dl fløde

Sådan gør du:
Hak chokoladen fint, varm mælken og hæld den over chokoladen, husblas ligges i blød i vand. Kom den udblødte husblas i mælke chokolade blandingen. Forsigtigt vendes lidt af skyren i og der røres godt, kom resten af skyr i. Pisk så æggeblommer med vanilie. Vend dette i din skyr/chokolade masse og vend til sidst din let piskede fløde i.

Sådan samles kagen:
Nøddebund skal først i og herefter den hvide mousse, den skal så lige sætte sig evt. i fryseren. Så skal du have din vaniliebund og ovenpå denne hindbær/jordbærmousse, som så skal sætte sig på køl eller frys inden du kan pynte din kage med moussebomber, bær og kyskager og et bånd af marcipan.

ca. 2 kg blandede friske sommerbær til at pynte kagerne med, jeg lavede udover det moussebomber som kom på kagen sammen med bær og afsluttede med kyskager i lyserøde farver.

Overtræksmarcipan til 4 kager:
800 gr. marcipan
400 gr. flormelis
100 gr. glukosesirup



Ingen kommentarer:

Send en kommentar