lørdag den 28. juli 2018

Fyldte chokolader

En anden ting som jeg altid har kæmpet med er temperering af chokolade. Selvom jeg har fulgt alle kunstens regler synes jeg bare ikke det er lykkes. Så det blev sidste års juleprojekt. Og nu tænker jeg at jeg nok ikke har fulgt reglerne, for jeg er som jeg er og synes nogle gange at jeg lige kunne gøre sådan i stedet. Men det kan man ikke med chokolade temperering, der skal man bare være præcis.



Hak din chokolade og kom ca. 2/3  i en skål over vandbad. Her skal chokoladen smelte helt og nå en temperatur på 40-45 grader.
Herefter tages skålen af vandbadet og hæld herefter den varme chokolade over den sidste 1/3 af den hakkede chokolade og rør til den er smeltet, du skal ende med en temperatur på mellem 31-32 for en mørk chokolade, er det lys til du ende mellem 30-31 og er det hvid chokolade 29-30.

Så er chokoladen klar til at komme i formene, hvor du først fylder op, banker godt mod bordet og hælder det overskydende af igen. Skrab formens overside fri, det gør at du kan lave en flot afslutning når fyldet er kommet i. Giv chokoladen et chok i enten køl eller fryser.

Her har jeg kommet en karamelfudge i som er lavet ved at koge en kondenseret dåse mælk i ca. 3 timer, husk dåsen skal være under vand hele tiden. Så får du efter afkøling den lækreste karamel. Jeg tilføjede lidt salt på toppen af mine.

Når du har fyldt skallerne, skal du lukke for fyldet ved at hælde chokolade over og skrabe fri. Husk at tjekke at din chokolade holder temperaturen, er den faldet kan du tilføje lidt ekstra af den varme chokolade du har på dit vandbad.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar